مقدمه:
بهطور كلي ميتوان گفت كه كتابخانهها بر اساس رفع نيازهاي كاربران خود با آنان در تعامل هستند و با ارائه خدماتدهي مناسب، كاربران را در بهرهمندي سودمندتر از منابع ياري ميدهند. كتابخانهها بايد ملزومات و انتظارات كاربرانشان را در زمينه ارائه خدمات مناسب مدنظر قرار دهند.
جلب اعتماد دانشجويان شايد آنها را از حالت انفعال خارج و به همكاري و مشاركت با كتابخانه و كاركنان ترغيب كند و از طرفي، اعتماد كاركنان نيز سبب ارتقاي سطح خدمات كتابخانهاي از قبيل: كار مرجع و مشاوره اطلاعاتي، راهاندازي سيستمهاي امانت خودكار كتابخانهاي، بازكردن سيستم امانت ميشود.
انواع خدمات كتابخانه:
۱- خدمات فني:
كارهايي است كه براي ساخت و سازماندهي مجموعه كتابخانه شامل: كتابها، اسناد و مدارك، نشريات ادواري و ساير مواد خواندني اعم از چاپي، غيرچاپي، ديداري- شنيداري و همچنين حفظ و مراقبت از آنها صورت ميگيرد. درواقع اينگونه خدمات موجب ميشود مجموعه خواندني كتابخانه براساس روشي اصولي حفظ و نگهداري شود تا به شكلي مناسب مورد ارزيابي و دستيابي سريع و آسان اعضاء و مراجعان آن قرار گيرد. بخشهاي مختلف اينگونه خدمات عبارتند از: فراهمآوري، فهرستنويسي و ..
۲- خدمات عمومي:
فعاليتهايي است كه كتابخانه مستقيما براي جلب مراجعان و علاقمندكردن مردم به كتاب وكتابخواني انجام ميدهند. مثل: امانت، كار مرجع و پاسخگويي و برپايي نمايشگاهها و .
در كتابخانههاي دانشگاهي، خدمات عمومي عامل مهم توسعه فعاليتهاي آموزشي و پژوهشي است. همچنين در اجراي برنامه آموزش عالي و تامين نيازهاي مطالعاتي و پژوهشي استادان و دانشجويان تاثير بهسزايي دارد.
مجموعه خدمات كتابخانه دانشكده داروسازي عبارتند از:
۱- امانت كتاب
۲- استفاده از سالن مطالعه
۳- خدمات مرجع
۴- استفاده از پاياننامهها در محل
استفادهكنندگان:
۱- اعضاي هيئت علمي دانشگاه
۲- دانشجويان دانشگاه علومپزشكي لرستان در تمامي مقاطع تحصيلي
۳- كليه كاركنان رسمي، پيماني، قراردادي، طرحي، شركتي و ... دانشگاه
تبصره ۱: كاركنان بازنشسته دانشگاه و دانشجويان فارغالتحصيل با ارائه كارت شناسايي معتبر (كارت ملي يا شناسنامه) در فضاي كتابخانه ميتوانند از منابع كتابخانه بهرهمند شوند .
تبصره ۲: افرادي كه هيچ وابستگي به دانشگاه علومپزشكي لرستان ندارند فقط با معرفينامه از رياست كتابخانههاي دانشگاه حق بهرهمندي از خدمات كتابخانهها در فضاي كتابخانه را دارند.
دانلود فايل